|
|||||||||
|
Bill Booth is een uiterst getalenteerde country folk/blues singer/songwriter, die daarbij “toevallig” uitstekend op akoestische en elektrische gitaren, mandoline en viool speelt. Hij vliegt als muzikant daarbij “toevallig” ook goed onder de radar, behalve in Noorwegen, waar hij ooit in Oslo belandde met een bluesband uit NYC én vele jaren in Vinterbro heeft gewoond, getoerd en voor opnames in de studio stond. Merk hierbij op dat Bill meerdere Noorse Grammy-nominaties (Spellemannprise) ontving in zowel country als blues categorieën. Sommigen vergelijken Booth graag met Buddy Miller (de Amerikaanse countrymuzikant, singer-songwriter en muziekproducer, die in Nashville woont), hoewel zijn muziek veel meer volks is, met wat Keltische invloeden die passen bij zijn meer bluesy en country getint aanbod. Bill debuteerde in 1992 met ‘Hard Times on Easy Street’, het eerste van de drie albums die hij opnam met The Convertibles. In 2020 verscheen ‘Til the Blues Have Gone’, een album dat Bill Booth opnam met z’n maatje -de “andere” Bill- Bill(y) “T” Troiani (Eddie Kirkland, The Tom Russell Band) onder de toepasselijke naam, The Bills. Daarna werd het opnieuw tijd voor eigen solowerk: ‘River Town’ (2023). Het nieuwe album bevat enkel nieuwe zelf geschreven songs vol “swinging blues, roots rock, country ballads and (Irish/Celtic/Nordic) folk tones, with lyrics often inspired by true life events…”. Zijn signature “trademark folky fiddle tunes” geven een eigen touch aan zijn Americana sound geven en maken van hem verre van een copy-artiest. Naast zang en viool speelt Booth op het album ook akoestische en elektrische gitaren, en mandoline. Hij wordt vergezeld door Bill Troiani op bas, de Noorse drummer Alex Pettersen en Paul Kirby op banjo en achtergrondzang. Alle 13 Americana-nummers op de nieuwe cd zijn geïnspireerd door het leven en de personages in en rond een typisch Amerikaans molenstadje, vergelijkbaar met het stadje waar Booth is geboren en getogen in de staat Maine, VS. Ze bundelen verhalen over de arbeidersklasse, reiskoorts, moeilijke tijden, misdaad, liefdesverdriet en andere persoonlijke tragedies, maar ook liefde, hoop en humor. Zoals Little Mary Jo, in de opener “Ice House”, “het favoriete kleine meisje van velen dat in West End opgegroeide en vertrok om de wereld te zien…". Of “Ethan Allen James” in een song met dezelfde naam: "hij en zijn vrouw Elaine zouden de hele nacht dansen op het geluid van de countryswing en de huilende steelgitaar. Elaine werd verliefd op de zingende cowboy Slim…". Of het naamloze personage in “Town Farm” dat "na de sluiting van de molen naar het armenhuis verhuisde, met zijn vrouw en vijf kinderen, aan de rand van de stad…”. Een soortgelijk droevig einde overkwam veel van de hoofdpersonages in “Trouble Downtown”. Een vreemde eend in de bijt is hier “Peltoma Avenue”. Drie personages in het nummer worstelen met problemen, maar Booth brengt ze tot leven. Neem Trashman Sam -hij lijkt uit het echte leven geplukt te zijn- die alles kan repareren wat hij in de prullenbak vindt en die “toevallig” een Vietnam-veteraan is "een held met de littekens om te bewijzen, een onrustige geest en trillende handen, dankzij Uncle Sam…". “Under the Pine” zou niet misstaan op een album van John Prine en het titelnummer is een levendige country song over de plek waar Booth misschien is opgegroeid, maar altijd al weg wilde. “St. Albans March” is de eerste van twee instrumentals met vooral het vioolspel van Booth dat opvalt. Een ander hoogtepunt is “Slave to the Man” waarin Booth zakelijk seksueel en racistisch misbruik en onrecht aansnijdt. Na “Wyatt Had to Try It” gaan we rustig naar het einde toe met de vrolijke folky Keltische song over een jongen die (in de Adirondacks, NY) verdwaald en gevonden wordt in “Baxter Mountain Range”. “Chicken Coop” is een funky maar triest nummer en het album wordt afgesloten met “Snake Root Reel”, een korte maar blijmoedige Cajun instrumental. “While Bill Booth brings the recognizable characters to life on 'River Town', you discover the unique singer-songwriter who always tries to be his own…” Eric Schuurmans
‘RIVER TOWN’: tracklist: 01. Ice House – 02. Peltoma Avenue – 03. Under the Pine – 04. Ethan Allen James – 05. River Town – 06. Town Farm – 07. St. Albans March (instrumental) - 08. Slave to the Man - 09. Wyatt Had to Try It - 10. Baxter Mountain Range - 11. Trouble Downtown - 12. Chicken Coop - 13. Snake Root Reel (instrumental) | Music/Lyrics: Bill Booth, w/ or as [noted] | Produced by: Bill Booth | Credits: Bill Booth: vocs, violin, a + e guitars, mandolin / Bill Troiani (Billy T): bass / Alex Pettersen: drums / Paul Kirby: banjo, bvs Discography BILL BOOTH (& The Convertibles*): River Town [2023] | Til the Blues Have Gone, w/Bill Troiani as The Bills [2020] | Some Distant Shore [2017] | New Land [2010] | Songs of the Land [2006] | Heart in Hand* [1998] | Round the Bend* [1994] | Hard Times on Easy Street* [1992] | |